بسته بندی چیست؟

تقریبا تمام محصولاتی که ساخته دست بشر هستند و با استفاده از منابع طبیعی تولید می شوند نیاز مند بسته بندی هستند.این نیاز را می توان از جنبه های گوناگون مورد بحث و بررسی قرار داد. هویت بخشی،امنیت، ایمنی و سلامت و در نهایت حمل و نقل، همگی نیاز مبرمی به بسته بندی برای تحقق دارند.حضور بسته بندی در دنیای امروز محصور به زمان و مکان خاصی نیست و به معنای واقعی کلمه، همه جا حاضر است. واقعا آیا می توانید چیزی را مثال بزنید که در بسته بندی عرضه نشود؟

شاید بتوان چند نمونه ذکر کرد ولی تعداد این محصولات بسیار کم است. هم اکنون حتی محصولات زراعی و باغی نیز حداقل دارای لیبل می باشند که لیبل نیز خود شکلی از بسته بندی به شمار می آید.

بسته بندی ابتدایی ترین نیاز هر محصول پیش از ورود به بازار می باشد.چرا که تولید کنندگان برای شناساندن خود و محصولاتشان و البته محافظت از محصول در حین حمل و نقل و نگهداری پیش از فروش به آن نیاز مبرم دارند.به بیانی بسته بندی می تواند ضمن معرفی نام و خواص و مشخاصت فنی و شمیایی، تاریخ مصرف، قیمت، طریقهه مصرف و نگهداری صحیح محافطت آن کالا را تا زمان مصرف به عهده گیرد و در عین حال یک بسته بندی مطلوب قادر است موجب افزایش زمان حفط و نگهداری کالای فاسد شدنی باشد.

امروز بسته ها به پشتوانه خلاقيت هاي ماشين سازان و تجاري شدن بسياري از مواد، به وسيله اي با كاركردهاي متغير تبديل شده اند كه در شرايط گوناگون به محرك هاي گوناگون پاسخ هاي گوناگون مي دهند.

نقطه تماس توليدكنندگان با مصرف كنندگان نزديكتر از گذشته است. خرده فروشان بزرگ اين فاصله را كوتاه كرده اند.

اما ايشان با خود سلط هاي را به همراه آورده اند كه مي تواند توليدكنندگان و صاحبان برند را به موجودي هيچ كاره تبديل كند.

امروز پديده اي به ظاهر نوظهور اما ريشه دار به نام ليبل هاي اختصاصي تمام برنامه ريزي هاي فروش توليدكنندگان بزرگ و كوچك را تحت تاثير خود قرار داده است.

در هيچ زماني بسته بندي به اين حد مستقل نبوده است.

پديده ليبلهاي اختصاصي كه هنوز به طور كامل سلطه خود را به صاحبان برند تحميل نكرده اولين نشانه و دليل براي دانش و فن آوري بست هبندي است كه عدم وابستگي بسته بندي را به توليد كننده كالا اثبات كرده و نشان مي دهد كه پس از اين، بست هبندي است كه با مصرف كننده حرف خواهد زد نه تبليغات صاحبان برند.

در اين ميان با توسعه روزافزون صنعت بسته بندي در جهان به موازات كشف ارزشهاي بسته بندي در ايجاد رابطه با مصرف كننده، شاخك هاي افراد نان به نرخ روز خور هم بشدت به كار افتاده و تكنيكي به نام “توجه به بسته بندي” خود عاملي براي تقلب در محتوي و فريب مصرف كنندگان شده و اين تكنيك منفي در همه جهان رو به گسترش مي باشد.

1 دیدگاه در “بسته بندی چیست؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *