لوله بازکنی,تخلیه چاه,لوله بازکنی تهران,تخلیه چاه تهران,رفع گرفتگی توالت فرنگی,حفره چاه,رفع بد بوی بد فاضلاب,رسوب گیری

پرسه زنی در خیابان های مجازی

100

پرسه زنی در خیابان های مجازی

ای. ام. فورستر در کتاب «ماشین متوقف نمی شود» به پیشگویی درباره آینده ای می پردازد که شباهتی عجیب به جهان امروز دارد، جهانی که در آن به سر می بریم. فورستر می نویسد:

«او می توانست تصویر پسرش را ببیند که در آن سوی کره زمین زندگی می کرد و پسرش هم می توانست مادرش را ببیند… این چیست، عزیزترینم؟… می خواهم بیایی و مرا ببینی. مادر گفت: اما من تو را می بینم! و بیشتر از این چه می خواهی؟…من چیزی مانند تو را می بینم… اما تو را نمی بینم. من از طریق این تلفن چیزی مانند تو را می شنوم، اما تو را نمی شنوم… آن اوج وصف ناشدنی، که فلسفه بی اعتبار شده آن را ماهیت واقعی معاشرت اعلام می کرد، توسط این ماشین نادیده گرفته شد.»

این جملات برای ما در عصری که اینترنت، تلفن همراه، دوربین های دیجیتال و دیگر دستگاه های پیشرفته به طرزی حیرت انگیز توسعه یافته اند و اطرافمان را فرا گرفته اند، جملاتی آشنا است. انگار نویسنده ای با درک شرایط امروزین به توصیف وضعیتی پرداخته که هر یک از ما در آن به سر می بریم و خود را درون آن غرق کرده ایم.«هیوبرت دریفوس» در کتاب « نگاهی فلسفی به اینترنت» با اشاره به این نقل قول از کتاب « ماشین متوقف نمی شود» چنین می نویسد: «ای.ام.فورستر عصری را مجسم می کند که در آن مردم می توانند در همه زندگی شان در اتاق هایشان باقی بمانند و به شیوه الکترونیکی تماس خود را با جهان حفظ کنند. اکنون ما تقریبا به این مرحله از فرهنگ مان رسیده ایم. ما می توانیم از آخرین وقایع در جهان خبردار شویم، خرید کنیم، به پژوهش بپردازیم، با خانواده، دوستان و همکارانمان ارتباط برقرار کنیم، افراد جدید را ملاقات کنیم، بازی کنیم، از راه دور روبات ها را کنترل کنیم و همه اینها را بدون ترک اتاق هایمان انجام دهیم. هنگامی که ما در چنین فعالیت هایی مشغول می شویم، بدن هایمان به نظر نامربوط می آیند و به نظر می رسد که ذهن هایمان در هر کجا که علاقه ما به آن جلب می شود حاضر هستند.»

دغدغه ای که «دریفوس» به آن اشاره می کند، با گذشت ۱۲ سال از انتشار کتاب او صورتی دیگر و پررنگ تر به خود گرفته است. سرعت پیشرفت جهان امروز از آن چیزی که متفکر پیشرویی چون او به تحلیل آن پرداخته بود جلوتر رفته است. اگر آن روز ما از دریچه مونیتورهایی که در اتاق های بسته خود نصب کرده بودیم به نظاره جهان می پرداختیم و به گفته او به سفری ذهنی می رفتیم، اکنون با در دست داشتن انواع و اقسام تلفن های همراه هوشمند و دستگاه های دیگری چون تبلت ها، سفرمان صورتی دیگرگونه به خود گرفته است. ما کامپیوترهایمان را در جیب هایمان جا می دهیم، دریچه نگاه به جهان را در دست می گیریم و همچنان که در جهان واقعی، امور روزمره خود را پیش می بریم، گریزی به جهان مجازی می زنیم و در سفری از جنسی دیگر ذهن خود را مشغول می کنیم. در این حرکت، انواع و اقسام برنامه ها نیز ما را یاری می کنند.

برنامه هایی که خود به صنعتی پیچیده تبدیل شده و تا تسخیر ذهن میلیون ها نفر در جهان پیش رفته اند. سرعت حیرت انگیز این صنعت در جهان سویه های مختلفی از زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. از ساختار زبان و مکالمات روزمره گرفته تا روابط ما با یکدیگر، هر یک از ما به نوعی نسبت به این پیشرفت واکنش نشان می دهیم. اس ام اس ها، جایگزین مکالمات تلفنی شده و مطالعه انواع نوشته های کوتاه اینترنتی، جایگزین مطالعه کتاب و مقالات سنگین شده است. انواع و اقسام سایت ها در حکم بازارهای مجازی ویترین های خود را در معرض دید میلیون ها مخاطبی قرار داده اند که به صورت روزانه از اینترنت استفاده می کنند. ما از بدن های خود فاصله گرفته ایم و عجیب تر آنکه این رخداد به هیچ وجه برای ما عجیب نیست، از این فاصله لذت می بریم و از فقدان جسم خود چیزی دستگیرمان نمی شود. روزنامه های مجازی، شهروندان مجازی را به خواندن اخبار خود دعوت می کنند. بازارهای مجازی کالاهای خود را به فروش می رسانند و انسان های مجازی با همه دنیا در ارتباطند، ارتباطی دور و نزدیک به هم. قاعده کلی این است.

در جهان جدید که به چنین تصاویری آغشته است، ما به انسان های متفاوتی تبدیل شده ایم. چه بخواهیم و چه نخواهیم قادر به دل کندن از تلفن های همراه خود نیستیم. همچنان که تصور انجام بخشی از امور بانکی یا اداری بدون کمک اینترنت مشکل به نظر می رسد، تصور جهانی بدون رصد اخبار روزمره از طریق اینترنت هم برایمان غیرقابل تحمل است. یادمان نمی آید کی و چرا از خودکار استفاده کرده ایم. همچنان که کسانی نگران فراموش شدن دست خط های شخصی هستند، کسی دیگر به فرستادن نامه از طریق پست فکر نمی کند.

همچنان که روز به روز روابطمان در دنیای واقعی کمتر و کمتر می شود از طریق اینترنت، در دنیایی به شدت شبکه ای از مرزها می گذریم و دیگران را فراسوی جهان و مرز های واقعی مخاطب خود قرار می دهیم. این کلیت یکپارچه در مصرف محصولات مورد علاقه اش قدرت انتخاب دارد، در انتخاب مسیر روزمره اش گرفتار ترافیک نمی شد. با استفاده از مفاهیم تازه ای که برای نسل های پیشین چندان شناخته شده نیست گویش خود را تغییر می دهد. برای هر چیزی که تخیل قدرت تصور آن را دارد، برنامه ای تعریف می کند و با یک گوشی تلفن، همراه آن به مرزهای تخیل و رویا نزدیک می شود. این توصیفی ساده از آن اتفاق بزرگی است که رخ داده و معلوم نیست تا کجا ادامه خواهد یافت. توسعه روزافزون تکنولوژی های نوین این امکان را در اختیار تمامی ساکنان کره زمین قرار داده تا در جهانی موازی، نامرئی و به شدت شبکه ای، شیوه تازه ای از زندگی را تجربه کنند.

شیوه ای که چندان شبیه زندگی های پیش از خود نیست. خوب یا بد، این اتفاقی است که رخ داده و تحلیلگران همپای شتاب خیره کننده آن پیش نرفته اند. شناخت بهتر، این پدیده، تنها زمانی امکان پذیر است که به آن نزدیک شویم، در خیابان هایش قدم بزنیم و همراه مردم جهان ویترین هایش را به تماشا بنشینیم.

لوله باز کنی,تخلیه چاه

لوله باز کنی

حکومت مداری خوب با دولت الکترونیکی

واژه دولت الکترونیکی هرچندتازه وارد، اما سریعاً در حال پیشرفت است. واژه دولت الکترونیکی که بیش از چهار سال از عمر آن نمی گذرد مفهوم خاصی به خود گرفته است، هرچند عده ای دولت الکترونیکی را یک نوع تجارت الکترونیکی در محدوده شهر و یا کشور می دانند و بعضی ها نیز دولت الکترونیکی را انقلابی همپایه انقلاب صنعتی می دانند اما به هر حال ایده خدمات شبانه روزی در تمامی اوقات حتی روزهای تعطیل با ظهور دولت الکترونیکی عملی شده است.

مقدمه

امروز با پیشرفت هایی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات حاصل شده و نیز اثرگذاری این فناوری بر جوانب مختلف زندگی و ظهور عصر دیجیتال که به موج چهارم مشهور شده است، تغییر در زمینه های مختلف زندگی امری اجتناب ناپذیر شده و در صورت ناسازگاری سازمانها با این تغییرات ناکارآمدی سازمان ها بیش از پیش مشهود خواهد بود که بازاریابی و تجارت و دولت الکترونیکی نمونه هایی از این تأثیرگذاری است. یکی از آرمان های در حال تحقق عصر ارتباطات و اطلاعات، دولت الکترونیکی (E Government ) است.

واژه دولت الکترونیکی هرچندتازه وارد، اما سریعاً در حال پیشرفت است. واژه دولت الکترونیکی که بیش از چهار سال از عمر آن نمی گذرد مفهوم خاصی به خود گرفته است، هرچند عده ای دولت الکترونیکی را یک نوع تجارت الکترونیکی در محدوده شهر و یا کشور می دانند و بعضی ها نیز دولت الکترونیکی را انقلابی همپایه انقلاب صنعتی می دانند اما به هر حال ایده خدمات شبانه روزی در تمامی اوقات حتی روزهای تعطیل با ظهور دولت الکترونیکی عملی شده است.

تاریخچه پیدایش دولت الکترونیک

روند شکل گیری دولت الکترونیکی بدین گونه آغاز شد که در بخش خصوصی کشور آمریکا مسئول ایجاد دولت الکترونیکی شد. وجود شبکه جهانی گسترده اینترنت (World wide web) به شکل گیری برخی اقدام های تجاری در شرکت ها منجر شد و نتایج خوب و قابل سنجشی نیز از این اقدام ها حاصل آمد. یکی از مهمترین این نتایج افزایش اثربخشی کارکنان در سازمان ها بود، به گونه ای که در بازده کاری آنها افزایش قابل ملاحظه ای به وجود آمد؛ به عنوان نمونه میانگین بازده کاری در هر ساعت برای هر فرد پنج درصد افزایش یافت. هنگامی که فناوری وب جهانی در اکثر بخش های خصوصی به کار گرفته شد، دولت از این حرکت عقب ماند، لذا توجه دولت به این مسأله معطوف شد که ارائه خدمات به شهروندان به صورت الکترونیک بسیار آسان تر خواهد بود.

وینتون سرف (Vinton cref) که به عنوان یکی از پایه گذاران وب جهانی مشهور شده است این پیشنهاد را به دولت ها داد که «لطفاً از فناوری IT استفاده کنید. اجازه دهید که خدمات تان بیشتر در دسترس باشد، همچنین هرگز از فناوری اینترنت نهراسید اما همیشه برای آن برنامه ریزی کنید». لذا شهر گولدن به این نیاز استراتژی پی برد و برنامه ریزی استراتژیک برای تبدیل این شهر به یک شهر الکترونیک و نیز پایه گذاری دولت الکترونیک به جای دولت حاکم بر این شهر آغاز شد.

اهداف دولت الکترونیک

هدف دولت الکترونیکی ارائه خدمات بهتر و بیشتر با هزینه کمتر و اثربخشی بالاتر است که این هدف کلی از تأسیس یک دولت الکترونیکی است اما می توان اهداف جزیی تر زیر را درباره شکل گیری این گونه دولت ها برشمرد:

ـ ارائه خدمات یکپارچه: خدماتی که دولت ها ارائه می دهند در دولت الکترونیکی به صورت یکپارچه ارائه خواهد شد.

ـ ارائه خدمات با ارزش افزوده: دولت الکترونیکی، دولت ها را در ارائه خدمات منسجم کمک می کند تا به جای سرگردان شدن ارباب رجوع در ادارات کارهای اداری خود را از یک نقطه آغاز و در همان نقطه به پایان برسانند.

ـ ارائه خدمات شخصی: دولت الکترونیکی قادر است نسبت به بازسازی روابط میان خود و مردم اقدام کند. در واقع به جای ارائه خدمات یکسان برای همه دولت الکترونیکی می تواند به کمک فناوری های اطلاعات و ارتباطات (ICT) با مردم به صورت افرادی غیریکسان عمل کرده و آنها را به صورت شخصیت هایی مستقل که خواهان سرویس های غیریکسانی هستند در نظر گرفته و به آنها خدمات شخصی ارائه دهد (customize).

ـ ارائه خدمات با سرعت بیشتر: هدامروز با پیشرفت هایی که در فناوری اطلاعات و ارتباطات حاصل شده و نیز اثرگذاری این فناوری بر جوانب مختلف زندگی و ظهور عصر دیجیتال که به موج چهارم مشهور شده است، تغییر در زمینه های مختلف زندگی امری اجتناب ناپذیر شده و در صورت ناسازگاری سازمانها با این تغییرات ناکارآمدی سازمان ها بیش از پیش مشهود خواهد بود که بازاریابی و تجارت و دولت الکترونیکی نمونه هایی از این تأثیرگذاری است. یکی از آرمان های در حال تحقق عصر ارتباطات و اطلاعات، دولت الکترونیکی (government E ) است.

ـ توسعه فناوری: با دسترسی به فناوری های نو به سازمان ها و شرکت های دولتی کمک می شود تا توسعه ساختاری را از طریق مدل های دیجیتالی فراهم کند و باترکیب آنها در سیستم های مدیریت سنتی شاهد تغییرات شگرفی در این حوزه باشند.

ـ از میان بردن شکاف دیجیتالی: با از میان بردن طبقات دیجیتالی دولت ها این امکان را دارند تا دسترسی به فناوری های جدید را برای عموم مردم از طریق دوره های مختلف مهیا کنند.

تعاریف دولت الکترونیکی

با توجه به مطالب ارائه شده می توان تعاریف مختلفی از دولت الکترونیکی ارائه داد که نمونه های زیر مواردی از آنهاست:

ـ دولت الکترونیک روشی برای دولت ها به منظور استفاده از فناوری های جدید است تا امکانات لازم برای دسترسی مناسب به اطلاعات مورد نیاز و خدمات دولتی و ارائه فرصت های یکسان برای شهروندان در فرآیندها و نهادهای مدنی را فراهم کند.

ـ دولت الکترونیکی آغاز دوران مجازی (cyber time) یا موج چهارم است.

ـ دولت الکترونیک یعنی کاربرد شبکه وب جهانی (world wide web) از سوی سازمان ها و ادارات دولتی به منظور ارائه خدمات به مشتریان.

ـ مفهوم دولت الکترونیک به معنای استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات (IT) به منظور توزیع خدمات دولتی بدون واسطه به مشتری و در طول شبانه روز است.

موانع شکل گیری دولت الکترونیکی

در راه شکل گیری و ایجاد دولت الکترونیکی موانعی وجود دارد که به شرح زیر است:

ـ عدم حمایت مدیران ارشد سازمانی از شکل گیری دولت الکترونیکی

ـ عدم احساس نیاز به تشکیل دولت الکترونیکی

ـ هزینه های سنگین راه اندازی چنین دولتی مشتمل بر هزینه های ایجاد، نگهداری و توسعه شبکه ها و پایگاه های اطلاع رسانی در سطح کشور

ـ کمبود نیروهای متخصص در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

ـ نحوه ارائه اطلاعات درخواستی مشتریان به صورت قابل دسترس برای آنها

ـ عدم توانایی در مرزبندی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه

ـ مشکلات مربوط به حفاظت از اطلاعات شخصی افراد و سازمان ها

ـ راهکارهای دسترسی کاربران به دولت الکترونیک

ـ کمبود سواد رایانه ای در مورد کاربران

ـ مشکلات تحلیل و مهندسی مجدد اطلاعات سازمان ها به منظور الکترونیکی کردن دولت

ساختار دولت الکترونیک

ستون اصلی دولت الکترونیکی رابطه ای است که با شهروندان، شرکت ها، کارکنان و مؤسسات دولتی برقرار می شود و این ارتباطات است که روح دولت الکترونیک را تشکیل می دهد. دولت الکترونیک برای خدمات دهی به شهروندان ، واحدهای خصوصی و شرکت های دولتی دیگر از کانال های مختلفی استفاده می کند که خود به روابطی میان دولت و سایر ارکان جامعه منتهی می شود که در گروه های زیر دسته بندی می شود:

ـ (Government to Business) یا G۲B: رابطه ای که میان دولت و شرکت های خصوصی برقرار می شود که در آن دولت سرویسی را به آن سازمان ارائه می دهد، مانند ارائه مجوز و گواهینامه ها، انجام خرید و فروش کالاها و خدمات و غیره.

ـ (Government to Citizen) یا G۲C: رابطه دولت با شهروندان که در این رابطه دولت خدماتی را به شهروندان ارائه می دهد، در این نوع رابطه دولت سرویس های درخواستی شهروندان را به صورت رایگان بر روی شبکه قرار می دهد.

ـ (Citizen to Government) یا C۲G: ارتباطی میان دولت و مردم که در آن شهروندان اطلاعاتی را به دولت ارائه می دهند، به عنوان نمونه ای کاربردی می توان به انتخابات الکترونیکی اشاره کرد.

ـ (Government to Government) یا G۲G: رابطه ای درون سازمانی میان ادارات دولتی و یا میان دولت های مختلف که در آن هر یک از سازمان ها یا دولت ها اقدام به ارائه سرویس می کنند و یا روابطی را بر روی شبکه جهانی به وجود آورند.

ـ (Government to Employer) یا G۲E: رابطه میان دولت و کارمندانش است که شامل سرویس هایی است که در رابطه با شغل کارمندان بر روی شبکه جهانی در اختیار آنها قرار می گیرد. این سرویس ها شامل امور مالیاتی، حقوقی و مالی است. رسیدگی به عملکرد پرسنل و ارتباطات درون سازمانی در جهت کاهش بوروکراسی های بی مورد اداری و جلوگیری از اتلاف زمان و افزایش بهره وری در سازمان نیز از مصادیق G۲E است.

جایگاه ایران در دولت الکترونیکی

دولت الکترونیک در ایران دارای متولی مستقلی نیست، اما در بعضی زمینه ها فعال است. نزدیک به هزار سایت دولتی ایرانی فعال است که با وجود همه کاستی ها و نقص هایی که دارند بخشی از بار دولت الکترونیکی را بر دوش می کشند.

دفاتر مختلف دولت الکترونیک که در شهرهای مختلف راه اندازی شده است، خدمات و سرویس هایی هر چند محدود به شهروندان ارائه می دهند. اعطای وام ها و تسهیلاتی از طریق طرح تکفا به سازمان ها و شرکت های خصوصی در حوزه IT تأثیر مستقیمی در گسترش دولت الکترونیکی در ایران خواهد داشت. اما این تلاش ها در گستره جهانی تلاشی اندک به حساب می آید.

مراحل تکامل دولت الکترونیک

در روند گسترش سرویس هایی که دولت الکترونیک به جامعه ارائه می دهد، دولت باید از مراحل مختلفی عبور کند که این مراحل در چهار بخش زیر تقسیم بندی می شود:

۱) به وجود آمدن web site دولتی که شامل اطلاعاتی در مورد سازمان های مختلف است.

۲) ایجاد web site های دولتی که شامل سازمان ها در یک محیط تعاملی هستند.

۳) ایجاد web site هایی که به سرویس گیرندگان این اجازه را می دهند که بتوانند به اطلاعات شخصی مورد نیاز دست یابند.

۴) گسترش web siteها و شبکه هایی که دائماً به شهروندان خدمات ارائه می دهند و شامل سازمان های زیادی هستند که توسط این شبکه به یکدیگر متصل شده اند.

مزایای دولت الکترونیک

دولت الکترونیک امکانات فراوانی را برای تحقق حکومت مداری خوب فراهم می کند و با به کارگیری فناوری های جدید به بهبود فرایندهای ارائه خدمات عمومی، تسریع ارائه خدمات، پاسخگوتر شدن دولت، شفافیت اطلاعات، کاهش فاصله میان مردم و دولت، مشارکت شهروندان در تصمیم گیری های عمومی، گسترش عدالت اجتماعی از طریق فرصت های برابر برای افراد، ارتباط مستقیم با مقام های دولتی، صرفه جویی در زمان، حمل و نقل، ساعات کار، هزینه های خدمات و منابع انرژی، امکان ارائه خدمات در هر مکان و هر زمان، افزایش کارآیی، کوچک سازی دولت، تسهیل اخذ اطلاعات و خدمات از سوی شهروندان و نیز به وسیله دولت، تسهیل فرایندهای کاری سازمان ها کمک می کند.
لوله باز کنی,تخلیه چاه

Leave A Reply

Your email address will not be published.